رایکا اد در الکامپ؛ از درآمد دلاری برای ناشران تا جذب میلیونی کاربر با تبلیغات عملکرد محور

رایکا اد روی تبلیغات مبتنی بر عملکرد (Performance Marketing) که به نامهای تبلیغات عملکرد محور و نتیجهگرا نیز شناخته میشود، تمرکز دارد. رایکا که به مجموعههای بزرگی همچون اسنپ، دیجیکالا وخدمات ارائه میدهد، امسال حضور گسترده‌ای در نمایشگاه الکامپ داشته استهمین موضوع بهانهای شد تا به سراغ غرفه رایکا اد در سالن ۸۹ نمایشگاه بینالمللی برویم تا بیشتر با فعالیتهای این شرکت آشنا شویم.

«محمد نائینی»، مدیر عامل و همبنیانگذار رایکا اد مزیت این مجموعه نسبت به سایر آژانسهای تبلیغات دیجیتال را قیمت مناسب در کنار کیفیت بالای عملکرد و همچنین پشتیبانی قوی عنوان میکند. او درباره پشتیبانی رایکا اد میگوید: «من یک جمله را زیاد از مشتریان شنیدهایم که می‌گویند تیم رایکا اد ساپورت فوق‌العاده‌ای دارند. هیچ لحظهای مشتری را رد نمیکنیم و همیشه در کنارشان هستیم. قیمت و کیفیت مهم‌اند اما لایههای بعدی هستند



او درباره چرایی حضور رایکا اد در الکامپ میگوید: «ما بیسر و صدا کار میکردیم و خیلی از مشتریان ما نمیدانستند که شاید سرویسهایی مشابه ما با سر و صدای بیشتر و گران‌تر به آنها فروخته میشده. دلیل این که ما امسال در الکامپ حضور پیدا کردیم، این است که بگوییم در چه حد و اندازهای کار میکنیم و به بعضی از مشتریان‌مان این پیام را بدهیم که اگر سر و صدا نمیکنیم، به دلیل عملکرد خوبمان است

رایکا اد خدمات تبلیغاتی مختلفی مثل CPI، CPA، CPR، CPO به تبلیغدهندگان ارائه میکند. به ناشران و رسانهها نیز با استفاده از SDK و انتقال ترافیک از طریق API سرویس میدهد. در کنار انواع خدمات تبلیغاتی رایج، رایکا اد خدمات منحصر به فردی نیز ارائه میدهدیکی از این خدمات «رایکا پرایم» است. در سرویس رایکا پرایم، امکان بهرهمندی ناشران و رسانهها از ظرفیت درآمد دلاری فراهم شده است. این سرویس با اتصال به admob کار میکند و رایکا اد در واقع مشکلات ارزی و نقل و انتقال پول را برطرف کرده است.

سرویس دیگر رایکا اد، رایکا مکس نام دارد. نائینی درباره این سرویس میگوید: «هر کاربر، در زمان کار کردن با یک وبسایت یا اپلیکیشن، مسیری را طی میکند که lifecycle نام داردشرکتهای دیگر، تبلیغات را به کاربر ارائه میکردند، تحویل طرف مقابل میدادند و تمام. ولی ما کاربر را دوباره تحویل میگیریم و رفتار او را تحلیل میکنیم. بر اساس رفتار او، کاری میکنیم که پروموشنهای مختلف را براساس رفتارش دریافت کند. در رایکا مکس، ما فقط شریک تبلیغاتی نیستیم و کنار کسب و کار ایستادهایم. ما اصطلاحا راهکار مارکتینگ به آنها ارائه میدهیم

نائینی شخصی‌سازی تبلیغات را بسیار با اهمیت می‌داند چرا که عقیده دارد با تجربه کاربر مرتبط است.

نائینی شخصیسازی تبلیغات را بسیار با اهمیت میداند چرا که عقیده دارد با تجربه کاربر مرتبط است. او میگوید: «تبلیغات آزاردهندهاست  و سرویسهای دیجیتال ایجاد شدهاند تا تبلیغات آزاردهنده را کم کنند. کاربر میخواهد تبلیغاتی را دریافت کند که دوست دارد و با آن ارتباط برقرار میکند

او درباره رویکرد بعضی از شرکتها و به خصوص اپراتورها میگوید: «بعضی از شرکتها رویکردشان این است که اگر مثلا تعدادی پیامک بالک دارند، حتما آن را به هر شکلی استفاده کنند. در حالی که اگر بار اول و دوم کاربر واکنشی نشان نداد، یعنی مشکلی هست و نباید پیامک سوم و چهارم و صدم را بفرستند

رایکا اد طی یک سال و ۸ ماه گذشته توانسته بیش از ۴ میلیون کاربر برای اسنپ جذب کند که رقم قابل توجهی است. این شرکت رویکرد مشابهی را برای شرکتهای دیگری مثل اسنپفود، اسنپ کیو، تخفیفان، چیلیوری، ریحون در پیش گرفته و در بلند مدت با تبلیغات عملکرد محور، به این شرکتها در زمینه جذب کاربر کمک میکند.

نائینی درباره فرآیند جذب کاربر برای اسنپ و سرویسهای مشابه میگوید: «پلفترم ما به صورت خودکار مثلا به ۳۰ هزار اپلیکیشن ترافیک ارسال میکند و بر اساس کیفیت ترافیک، آنها را فیلتر میکند. بعد از دو روز از کمپین، ترافیک باقی مانده، ۵ هزار اپلیکیشن از ۳۰ هزار تای اولیه است. دوباره فیلتر انجام میشود و میرسد به ۴ هزار، ۳ هزار. حالا کمپین بهینه شده. اکنون متوجه میشویم میتوانیم روزانه با چه نرخ و قیمتی مثلا ۲ هزار کاربر به یک اپلیکیشن اضافه کنیم

او درباره فرآیند جذب کاربر برای اسنپ و سرویسهای مشابه میگوید: «پلفترم ما به صورت خودکار مثلا به ۳۰ هزار اپلیکیشن ترافیک ارسال میکند و بر اساس کیفیت ترافیک، آنها را فیلتر میکند. مثلا بعد از دو روز از کمپین، ترافیک باقی مانده، ۵ هزار اپلیکیشن از ۳۰ هزار تای اولیه است. دوباره فیلتر انجام میشود و میرسد به ۴ هزار، ۳ هزار. حالا کمپین بهینه شده. اکنون متوجه میشویم میتوانیم روزانه با چه نرخ و قیمتی مثلا ۲ هزار کاربر به یک اپلیکیشن اضافه کنیم

او اشاره میکند که بیشتر آژانسهای تبلیغاتی از ترافیک incentive که مبتنی بر انگیزش کاربر است، استفاده میکنند. در این نوع تبلیغات، کاربر مجبور میشود برای به دست آوردن چیزی، یک ویدیو تماشا کند، یک اپلیکیشن را نصب کند. این اتفاق در بازیهای موبایلی زیاد اتفاق میافتد. مثلا برای گرفتن سکه باید یک اپلیکیشن را نصب کنید.

نائینی باور دارد که کیفیت ترافیکها متفاوت است و اینجاست که تبلیغات عملکرد محور خودش را نشان میدهد: «ما اصطلاحی داریم به اسم ترافیک که معنی آن، سایت، اپلیکیشن یا هر چیزی است که نوعی ابزار تبلیغاتی مثل بنر در آن وجود دارد. کیفیت ترافیکها متفاوت است. یکی ترافیکی است که حاصل تبلیغاتی است که جذابیت بالایی برای کاربر دارد و دیگری ترافیکی است که از مجبور کردن کاربر به یک اکشن یک دست میآید و اکثر رقبای ما از این تکنینک استفاده می‌کنند. اما در تبلیغات عملکرد محور، نمیتوانید هر تبلیغی را نشان دهید و کیفیت شما زیر ذرهبین است

رایکا اد علاوه بر فعالیتهایش در حوزه تبلیغات، روی ۵ استارتاپ نیز سرمایهگذاری کرده و از آنها حمایت میکند. به همین دلیل نائینی باور دارد که رایکا اد صرفا یک شرکت تبلیغاتی نیست. برای اطلاعات بیشتر درباره خدمات رایکا اد، میتوانید به وبسایت این شرکت مراجعه کنید.

منبع

آکادمی دیجیتال مارکتینگ

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

perm_identity

textsms

درباره ایران لابی

پایگاه اخبار، شایعات، گزارشات و آینده اقتصاد، تجارت، کسب و کار، کارآفرینی، بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ