آغاز تولید محدود سایپا شاهین با موتور توربو تیبا

پس از اعلام خبر توقف تولید پراید، این شرکت خودروساز، خودروهای «رهام» و تیبا را جایگزین پراید اعلام کرد. از آنجایی که تیبا از گذشته وارد بازار شده، کنجکاوی‌ها برایش کمتر بود اما برای «رُهام» (تغییر نام به شاهین) سؤال های زیادی وجود دارد.

«رهام» یا شاهین محصول جدید گروه خودروسازی سایپاست که مشخصات فنی آن هنوز نهایی نشده است. این خودرو در ابتدا قرار بود با پیشرانه برلیانس وارد بازار شود، اما در پی تحریم‌های اخیر صنعت خودروسازی کشور، احتمال استفاده از موتور تیبا برای این خودرو وجود دارد.

تولید انبوه این خودرو از سال آینده آغاز خواهد شد و شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرده است طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تولید ۱۲ هزار دستگاه از این محصول را برای سال ۹۹ خواهد داشت.

به گفته این شرکت خودروسازی قرار است تیراژ تولید «رهام» در سال ۱۴۰۱ به صد هزار دستگاه برسد، اما در تولید این خودرو مشکلاتی هم وجود دارد.

سایپا شاهین رهام

تولید خودرو «رهام» نیازمند سرمایه گذاری سنگینی است که باید دولت تسهیلات مناسب برای تولید این محصول در نظر بگیرد. به طور قطع تولید پراید در سال ۹۹ متوقف خواهد شد که احتمال دارد در قدم اول خودرو‌های جایگزین پراید با ظرفیت پایین تری تولید شوند.

آغاز تولید محدود سایپا شاهین با موتور توربو تیبا [به روز رسانی] – اردیبهشت ۹۹

گروه سایپا چند وقتی است که اطلاع رسانی ها و تبلیغات خود را برای سدان جدید خود آغاز کرده است. سایپا شاهین سدان ملی و جدید سایپا است که در هفته های آتی به مرحله فروش می رسد.

در دوره های مختلف تولید آزمایشی سایپا شاهین در کارخانه تهران انجام شده است. حال با نزدیک شدن به روزهای پیش فروش این خودرو، تلاش مدیران و مهندسان سایپا چند برابر شده و سعی دارند تا فرایند تولید رسمی شاهین را به نتیجه نهایی برسانند.

سایپا شاهین رهام سابق

به گفته یک آگاه از خط کارخانه تهران سایپا، این هفته ۱۵ اتاق شاهین به خط مونتاژ چندگانه تیبا می آید و قرار است تا تولید آزمایشی این سدان جدید با ظرفیت بیشتری در این شرکت انجام شود. البته که از سال گذشته، تولید شاهین در خط تیبا انجام شده و فعلا برنامه این است تا سرعت خط تولید برای این خودرو افزایش پیدا کند. پیش از این هم تولید سایپا شاهین در خط تولید مرکز تحقیقات این شرکت انجام می شد و حال شاهد هستیم که با نزدیک شدن به روزهای عرضه این خودرو، تولید شاهین به کارخانه مرکزی تهران سپرده شده است.

سایپا شاهین رهام سابق

آن طور که مشخص است، سایپا شاهین در بحث قیمتی رقابت با دنا و دنا پلاس را آغاز خواهد کرد و به احتمال زیاد در هفته های آتی، شرایط فروش آن اعلام می شود. از سویی حضور این خودرو در نیمه دوم سال جاری، می تواند سایپا را به اهداف تولید خود نزدیک کند.

با توجه به اطلاعات رسمی موجود، شاهین با پیشرانه M15 توربو به بازار می آید. این پیشرانه ۱۵۰۳ سی سی حجم دارد و با ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ به سامانه توربو شارژر مجهز شده است. در اولین اطلاع رسانی سایپا گفته شد که شاهین قدرت ۱۰۸ اسب بخار را با گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر در اختیار دارد.

حال با توجه به تست های بلند مدت جدید، نسخه های قویتر این پیشرانه با توان ۱۲۱ اسب بخار و ۱۷۵ نیوتن متر آماده شده است. منابع خبری می گویند که نتایج تست های فنی M15 توربو چندان مشخص نیست و نیاز به بررسی های فنی بیشتری در مورد دوام این پیشرانه وجود دارد.

سایپا شاهین - رهام سابق

به گفته مدیران سایپا، شاهین در ابتدا با گیربکس ۵ سرعته دستی جدید به بازار می آید و در تیپ های آپشنی مختلف عرضه خواهد شد. سانروف، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، تریم داخلی چرم، شیشه ها و آینه های برقی، آینه تاشو برقی، سنسور پارک و دوربین عقب، استارت دکمه ای، تهویه اتوماتیک، فرمان کمکی برقی، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، رینگ آلومینیومی، سیستم GSI، استاندارد ایمنی ECE و… از جمله ویژگی های سایپا شاهین است. نمونه های فول آپشن این سدان جدید به کروز کنترل، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، رینگ ۱۶ اینچی، رادار نقطه کور، صندلی برقی راننده، کیسه هوای جانبی و پرده ای مجهز خواهد بود.

رهام به شاهین تغییر نام داد [به روز رسانی] – اسفند ۹۸

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا پس از ارجاع موضوع به کمیته نامگذاری محصولات و بررسی‌های کارشناسی کمیته مذکور، با پیشنهاد جمعی از پژوهشگران و فعالان محیط زیست موافقت کرد تا نام محصول جدید سایپا که پیشتر با عنوان “رهام” معرفی شده بود به “شاهین” تغییر کند.

چندی پیش یک پژوهشگر محیط‌زیست و حامی گونه‌های در معرض خطر انقراض شاهین ایرانی، به مدیرعامل سایپا پیشنهاد کرد در راستای حفظ و حراست از این پرنده باشکوه، نام محصول جدید این گروه خودروسازی را به “شاهین” تغییر دهند، در ادامه چند انجمن دیگر نیز این پیشنهاد را به مدیران سایپا ارائه دادند.

سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا نیز پس از ارجاع موضوع به کمیته نامگذاری محصولات و بررسی‌های کارشناسی کمیته مذکور با این پیشنهاد موافقت کرد و به دلیل اینکه گروه خودروسازی سایپا در طراحی محصول جدید خود از شاهین ایرانی الهام گرفته است، دستور داد در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی این گروه خودروسازی، محصول جدید سایپا “شاهین” نامگذاری شود.

شاهین سایپا نخستین محصول از مگاپلت‌فرم ملی این گروه خودروسازی، موسوم به SP100 به شمار می آید و قرار است تولید انبوه آن از سال آینده آغاز شود.

سایپا تولید ۱۲ هزار دستگاه از این محصول را برای سال ۹۹ برنامه‌ریزی کرده و می خواهد تیراژ تولید آن را در سال ۱۴۰۱ به صد هزار دستگاه برساند.

شاهین پارس خودرو

نکته قابل توجه آنکه نام شاهین پیش از این نیز در صنعت خودروسازی کشور مورد استفاده قرار گرفته است که در واقع مربوط به سال های پیش از انقلاب و مونتاژ نسل سوم رامبلر توسط نمایندگی جیپ در ایران (پارس خودرو فعلی) می شود.

مشخصات فنی و آپشن های رفاهی شاهین- سایپا رهام با موتور توربو تیبا [به روز رسانی] – بهمن ۹۸

نکته مهم در تولید این خودرو موتور و قدرت موتوری آن است که برخی منابع اعلام کرده اند پیشرانه توربوی خانواده X200 (پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۸ سوپاپ مشترک با تیبا) بر روی این خودروی ملی نصب می‌شود.

بر اساس شواهد موجود، پیشرانه‌های مختلفی از بازه ۸۷  تا ۱۵۰ اسب بخار برای «رهام» در نظر گرفته شده و تا به امروز، نمونه نهایی برای این محصول معرفی نشده است.

به گفته کارشناسان ، این خودرو ملی به عنوان جدیدترین سدان ملی می‌تواند در ۶ تیپ مختلف به بازار عرضه شود، اما مهمترین مسئله، تولید قطعات مورد نیاز آن و داخلی سازی آنها است.

سایپا رهام در نسخه پایه با نمونه ساده ۵ دنده تا اتومات وارد باز خواهد شد که در نمونه ساده آن سیستم پخش CD با درگاه USB، بلوتوث، دو کیسه هوا، صندلی شش حالته دستی راننده، تریم داخلی پارچه ای، سیستم تهویه دستی، کامپیوتر سفر، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، رینگ فولادی ۱۵ اینچی، ترمز ABS، EBD و BA وجود خواهد داشت.

«رهام» در تیپ ۲ امکاناتی مانند سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری را داراست.

تیپ ۳ این خودرو اتوماتیک و به جعبه دنده ۶ سرعته AT مجهز شده است. این نمونه از «رهام» مشابه  تیپ ۱ این خودروی سدان است و تنها با جعبه دنده اتوماتیک عرضه می‌شود.

تیپ ۴ این خودرو هم اتوماتیک است و با امکاناتی مشابه تیپ ۲ دنده‌ای عرضه می‌شود. در تمام تیپ‌های اتوماتیک رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی جایگزین رینگ‌های ۱۵ اینچی فولادی شده است.

۲ نمونه اصلی «رهام» اتوماتیک به تیپ ۵ و ۶ اختصاص پیدا می‌کند. تیپ ۵ این خودرو به شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای مجهز است و سنسور باد لاستیک، کروز کنترل، آینه تاشو برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، سانروف و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی نیز در این نسخه اتوماتیک دیده می‌شود.

در فول‌ترین نمونه این خودرو، نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی جایگزین نمایشگر ۷ اینچی شده و رادار نقطه کور، تریم داخلی چرم، صندلی برقی راننده و چند ویژگی جزئی دیگر به خودرو اضافه شده است.

طبق بررسی‌های انجام شده تمام نمونه‌های این سدان ملی با جعبه فرمان کمکی برقی به بازار عرضه خواهد شد.

قیمت سایپا رهام چقدر تمام می شود؟ [به روز رسانی] – بهمن ۹۸

هنوز سایپا مشخصات دقیق فنی و قیمت تمام شده سایپا رهام را اعلام نکرده است، اما براساس قیمت گذاری های اخیر این خودروساز، نظیر قیمت ۶۷ میلیون تومانی سایپا کوییک R می توان حدس زد که با خودرویی در محدوده قیمتی ۹۰ الی ۱۳۰ میلیون تومان مواجه خواهیم بود. هرچند باید در این خصوص تا زمان معرفی رسمی رهام صبر کرد، اما موفقیت یا شکست این خودرو در عمل بستگی زیادی نیز به عملکرد موتور توربو شده تیبا دارد که طی ماه های اخیر به سرعت جایگزین موتور قبلی برلیانس شده است.

اطلاعات اولیه از سایپا رهام [به روز رسانی] – تیر ۹۷

شاید بتوان از معدود تفاوت های مدیریتی و مهندسی سایپا و ایران خودرو در سال های اخیر را توسعه پلت فرم در سایپا دانست. نکته مهمی که مدت هاست در ایران خودرو مورد غفلت واقع شده است.

از چند سال قبل و همزمان با مدیریت پرحاشیه جناب بذرپاش در سایپا، این شرکت با هدف توسعه برند ملی خود در تلاش است تا از طریق پشتیبانی فنی برخی قطعه ‌سازان بزرگ جهان و نیز سرمایه‌ گذاری روی سه پلت‌ فرم ظاهرا ایرانی، سبد محصولات خود را برای پاسخ‌ دهی مناسب به خریداران ایرانی و مشتریان منطقه‌ ای تکمیل کند. جديدترين محصول سايپا مبتني بر پلتفرم اس پی صد(سایپا SP100)، در نمايشگاه خودرو شيراز رونمایی می شود.

سایپا SP100

اولین تصاویر از رهام سایپا SP100

جالب تر آنکه براساس اطلاعات دریافتی مدیران سایپا در صورت تامین بودجه و سرمایه، نسخه هاچ بک و کراس آنرا نیز در دستور کار دارد. صحبت از استایل خودرو در‌حال حاضر‌ بسیار ‌زود است چرا که هنوز هیچ تصویر کاملی از آن منتشر نشده است اما گفته‌ می شود طراحان سایپا با همکاری مشاوران خارجی توانسته اند به استایلی به روز و مدرن دست یابند ضمن اینکه در بخش مهندسی و ایمنی پلت فرم فوق قادر به کسب سه ستاره ایمنی نیز است که البته امتیاز بالایی برای خودروی تولیدی در سال ۲۰۱۸ محسوب نمی شود. همچنین براساس اطلاعات فعلی هنوز مشخص نیست که سه ستاره ایمنی براساس استاندارد های تست تصادف کدام منطقه اعلام شده است.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

براساس اطلاعاتی که تاکنون در خصوص محصولات جدید سایپا منتشر شده است. این شرکت سایپا قصد دارد تا پلتفرم XP90 تویوتا را با همکاری یک کمپانی طراحی خودرو چینی به بازار کشور معرفی کند. XP90 همان تویوتا یاریس سدان یا ویوس نسل دوم است که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ تولید شده است. در اواخر عمر این اتاق و شناسه فنی، تویوتا نقشه های کلی و اطلاعات فنی آن را به صورت رسمی به برخی کمپانی های چینی فروخت. یکی از این کمپانی ها گریت وال چین بود که بر مبنا این اتاق، وولیکس C30 را طراحی کرد و به بازار جهانی فرستاد. شنیده ها حاکی از آن است که سایپا قصد دارد تا وولیکس C30 کمپانی گریت وال را به تغییرات ظاهری و جزئی به عنوان یک محصول ملی به بازار ایران معرفی کند.

سایپا SP100

اولین تصاویر از رهام سایپا SP100

گفته می شود در محصول جديد سايپا SP100، امكانات و ويژگي هايی شامل: فرمان برقی، ترمز اضطراری و ای بی اس، سيستم كنترل پايداری، سانروف، شش كيسه هوا، ايمني عابر پياده، مانيتور نمايش اطلاعات خودرو، سنسور پارك و دوربين عقب، كروز كنترل، سيستم تهويه اتوماتيك و… پيش بيني شده است.

اولین تصویر از رهام سایپا sp100
پیش از این نیز گفته می‌شد سایپا قصد دارد پیشرانه این خودرو را با کمک شرکت برلیانس طراحی کند و توسعه سه مدل پیشرانه ۱٫۶ لیتری، ۱٫۶ لیتری توربوشارژ و ۱٫۳ لیتری توربوشارژ برای این خودرو در دستور کار قرار گرفته بود، اما براساس اطلاعات جدید دریافتی از منابع آگاه، پیشرانه خودرو معرفی شده در نمایشگاه شیراز از سری ۱٫۶۵ لیتری برلیانس خواهد بود که اخیرا بر روی برلیانس های سری H300 نیز نصب شده است. اما گیربکس از نوع متفاوتی انتخاب شده و برخلاف گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک هیوندای که بر روی خودروهای برلیانس نصب می شود. از گونه شش سرعته اتوماتیک خواهد بود.

سایپا SP100

اولین تصاویر از رهام سایپا SP100

مشخصات تکمیلی سایپا رهام  SP100 [به روز رسانی] – تیر ۹۷

طبیعتا قبل از معرفی رسمی این خودرو نمی توان قیمت دقیق را اعلام کرد اما براساس اطلاعات منابع آگاه و برخی برآورد ها می توان نتیجه گرفت که قیمت سایپا SP100 به عنوان یک خودرو نسبتا مدرن با موتور و گیربکس به روز و ایمنی متوسط در حدود ۷۰ الی ۸۵ میلیون تومان باشد که البته این قیمت گذاری گزاف با قیمت گذاری خودروهای دیگر سایپا نظیر کوییک نیز همخوانی دارد.

سایپا SP100

اولین تصویر از رهام سایپا SP100

پس از رونمایی این خودرو در نمایشگاه شیراز مشخص شد که سایپا نام “رهام” را برای محصول تازه خود برگزیده است. سایپا رهام ظاهرا در شش تیپ مختلف تجهیزاتی عرضه می شود و بین ۱۲۶۰ کیلوگرم تا ۱۳۳۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت. استفاده از رینگ های ۱۵ و ۱۶ اینچی؛ ترمز های چهار چرخ دیسک، فنربندی مک فرسون چرخ های جلو و میله پیچشی چرخ های عقب، کروز کنترل، صندلی های برقی و چرمی، سانروف و.. (در مدل های لوکس و سوپر لوکس) از جمله ویژگی های دیگر سایپا رهام خواهد بود. همانطور که پیشتر گفته شد پیشرانه سایپا رهام از سری موتورهای ۱٫۶۵ لیتری برلیانس با قدرتی در حدود ۱۱۳ اسب بخار خواهد بود و گیربکس شش سرعته اتوماتیک مدل های لوکس و سوپر لوکس نیز قرار است ساخت کمپانی بلژیکی پانچ باشد.

منبع

آکادمی دیجیتال مارکتینگ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

perm_identity

textsms